Fietsonderdelen, we zouden er eindeloos kunnen over schrijven. Zeker in de fietswereld waar ontwikkelingen soms wel heel snel gaan. Wat vandaag 'hot' is kan morgen al 'not' zijn. Gelukkig valt dit bij de vakantiefietsen en commuterfietsen nog best mee. Zelf hebben we aandacht voor nieuwe ontwikkelingen maar nemen we die pas in de winkel op wanneer ze een echte meerwaarde betekenen. Dat zorgt niet alleen voor betrouwbare onderdelen maar vooral voor een grondige kennis van de producten waarmee we dagelijks in de werkplaats werken.

ZADELS

 

BROOKS

Wat ooit begon als kleine fabrikant van zadels voor paarden is uitgegroeid tot de grootste speler in de fietswereld inzake lederen zadels en accessoires. En dit zonder hun eeuwenoude filosofie te verloochenen. Duurzame kwalitatieve producten maken. De nieuwste ontwikkelingen vind je terug in de Brooks cambium die we al uitgebreid getest en meer dan goed gekeurd hebben.

TERRY

Terry staat voor heel toegankelijke zadels voor elk type fiets en fietser. De pasvorm van elk type zadel heeft precies ondersteuning waar moet en neemt de druk weg waar nodig.

SQ-LAB

Uitgesproken zadels met een bijzonder ergonomische pasvorm en trouwe partner van Santos.

 

STUUR EN HANDVATEN

 

ERGON

Zoals de naam al doet vermoeden besteedt Ergon heel veel aandacht aan fietscomfort. We volgen de volledige handvatenlijn en hebben deze ook meestal op voorraad.

ERGOTEC

Een breed gamma fietssturen voor stads-, tour-, en vakantiefietsen. Afhankelijk van jouw wensen kiezen we eerst het juiste stuur in de winkel. We hebben er heel wat die we kunnen laten testen op onze pasfiets. Niet helemaal tevreden na jouw eerste lange ervaring met het stuur? Geen probleem, dan bouwen we dit om naar wens.

SANTOS M10 STUUR

Een eigentijds stuur voor heel wat toepassingen. Noem het maar een sportief ergonomisch stuur. Ontwikkeld door Santos, geliefd bij zowel de sportieve MTB'er, de vakantiefietser en de commuter.

SYNTACE

High end sportieve sturen, zadelpennen en stuurpennen

 

 

WIELEN EN BANDEN

Welke wielmaat nu precies bij jouw gebruik past, bepalen we aan de hand van jouw wensen en verwachtingen. In wielen heb je, los van de kinderfietsen, 3 maten. 26", 27,5" en 28". Maar heel wat meer kwaliteiten. De kwaliteit hangt af van 4 factoren:

  • Type velg
  • Type spaken
  • Type naaf
  • Manier van vlechten

En alle vier zijn ze even belangrijk, de laatste misschien nog wel het meest.

Zelf werken we vooral met Ryde en Exal velgen, Sapim spaken en nippels. Ga je zelf aan de slag? Neem hier eens een kijkje. Zelf kunnen we wielen voor jou op maat maken of de Santos wielen bestellen.

Banden hebben een grote impact op de loop, het comfort, de stabiliteit en het rijgedrag van de fiets. Het is dus belangrijk om goed na te denken over jouw gebruik en zo de juiste bandenkeuze te maken. Het aanbod in bandbreedte, -profiel en -maat is erg groot. In de winkel adviseren we je graag hierover. Daarnaast heeft Schwalbe een mooi overzicht gemaakt met alle specifieke eigenschappen per band en vind je nog heel wat informatie over de rolweerstand, slijtage, en zo verder. Veel leesvoer voor donkere winteravonden.

 

VERSNELLINGEN

 

BUITENVERSNELLING

Al generaties lang bekend en verbeterd. Een systeem dat je heel wat schakelmogelijkheden en een groot bereik biedt. Met de juiste naaf erin lopen de wielen nog eens erg licht ook. Tegenover een binnenversnelling echter een stuk onderhoudsintensiever met grotere onderhoudskosten tot gevolg. Maar je kan er dus gerust elke pas mee over.

ALFINE 11

De Alfine 11 is een naafversnelling met, jawel, 11 versnellingen. De naaf schakelt mede door de rapid fire een stuk sportiever dan bijvoorbeeld de nexus en loopt mooi licht doordat het versnellingsmechanisme in een oliebad loopt. De olie ververs je best elk jaar of elke 5000km. De ketting span je, afhankelijk van de fiets, aan de hand van een kettingspanner, excenter of door het wiel verder naar achter te plaatsen. Wat wennen is zijn de ongelijkmatige stappen tussen de versnellingen. Het bereik is 409%, dwz dat de kleinste versnelling ongeveer 4x lichter is dan de zwaarste. Iets te weinig dus om met bepakking de bergen in te trekken. Kortom, een handige lichtlopende sportieve binnenversnelling voor dagelijks woon-werkverkeer en lichte toertochten.

ROHLOFF

Net zoals de Alfine 11 loopt de Rohloff ook in een oliebad dat elke 5000km moet ververst worden. Daar stopt elke vergelijking weliswaar. De Rohloff is een naafversnelling maar met ongeveer hetzelfde bereik als een 3x9 derailleur, nml 525%. Ruim voldoende dus om met volle bepakking de bergen in te trekken. De 14 versnellingen verspringen mooi gelijkmatig aan 13,5% wat aangenaam aanvoelt. Het schakelen gebeurt via een draaischakelaar. Verkies je een racebocht dan kan je kiezen tussen de SRAM Rival double tap shifters in combinatie met de Gebla schakelbox of de Co-motion shifter. Ondertussen zijn er al heel wat creatieve oplossingen om de Rohloff met een racebocht te combineren. Schakelen kan je altijd, overal en nog eens heel snel. Maar bovenal is de Rohloff oersterk gemaakt. Onlangs kregen we bericht van iemand met 325.000 km op de teller. De Rohloff kan gecombineerd worden met ketting of riem die je door middel van een excenter of verstelbare achterpadden op spanning houdt.

Er wordt gezegd dat de Rohloff het enige onderdeel aan een fiets is dat beter wordt naarmate het ouder wordt. We beginnen het uit ervaring meer en meer te geloven.

PINION

Na jarenvan ontwikkelen, testen en hertekenen komt de Pinion 1.18 in 2010 op de markt. De versnellingsbak - dus geen naaf - is ondertussen goed aan het inburgeren. En terecht want de kenmerken van de Pinion zijn indrukwekkend....

  • versnellingsbak zit ter hoogte van de trapas dus een laag zwaartepunt
  • Een bereik van 636%
  • 18 versnellingen die in stapjes van 11,5% verspringen
  • single speed achterwiel
  • heel onderhoudsarm - olie elke 10.000km te verversen
  • te combineren met Gates carbon drive of ketting
  • bediening met draaischakelaar, ook uit stilstand

Heel mooi dus. De bak is wel een stuk zwaarder dan de Rohloff en ongeveer 1500 gram ten op zichte van een XT afgemonteerde fiets. Over de levensduur kunnen we, in tegenstelling tot Rohloff, nog niet veel kwijt. Een even betrouwbare productie en dienst na verkooop opzetten als de mensen van Rohloff wordt dus nog de grootste uitdaging.

Zelf zijn we enthousiaste gebruikers en met de Pinion 18, 12, 9 en 6 versnellingen uitvoering ziet het er naar uit dat we in de toekomst nog heel wat diverse fietsers blij zullen maken met dit wel doordacht stukje technologie.

AANDRIJVING

GATES CARBON DRIVE

Rohloff-Riem....het is een combinatie waar we al heel wat klanten gelukkig mee gemaakt hebben. Van de wereldfietser tot de doorwinterde woon-werk fietsers. De riem kan ook gecombineerd worden met de Pinion maar dan komt deze in de CDX versie. In tegenstelling tot de CDC riem heeft de CDX versie een uitsparing die over een centrale tand op de kettingbladen loopt. Uit de intensieve testen die Santos de voorbije jaren heeft gedaan blijkt dat de CDC langer meegaat dan de CDX. Hoe lang beide riemen tov een ketting meegaan hangt natuurlijk af van heel wat omstandigheden. Type terrein, type rijder, weersomstandigheden, onderhoud,.. We mogen toch stellen gemiddeld 2 maal zo lang. Maar we hebben ondertussen klanten rond fietsen met 25000 probleemloze kilometers op teller. Het juiste onderhoud, een correcte riemspanning en een juiste stabiele kettinglijn blijven wel cruciaal.

Hoewel de Gates belt heel onderhoudsarm is raden wij aan om deze regelmatig te kuisen met water en een borsteltje. Bij warm weer kan de riem wel eens gaan 'piepen' of 'kreunen'. Met jouw drinkbus wat water over spuiten of bij vertrek de riem lichtjes inspuiten met siliconespray werkt hier voor prima.

Plan je een langere fietsvakantie dan adviseren we om een extra riem mee te nemen. Zelf hebben we de meeste riemlengtes op voorraad. Best eerst even bellen.

Benieuwd? We hebben hier steeds verschillende fietsen met Gates staan die je naar hartelust kan testen.

 

 

REMMEN

Velgremmen versus schijfremmen. Eigen aan de fietsbranche heb je ook hier fervente voor -en tegenstanders. Zelf houden we het graag in het midden en geven we liever de specifieke kenmerken van elk type rem mee. Op basis daarvan is het vooral aan u om te kiezen welk remsysteem het best bij jouw gebruik past en waar jij je het meest comfortabel bij voelt.

Los van het soort rem blijft het natuurlijk belangrijk een goede kwaliteit remmen aan te schaffen. Besparen op een goed setje remmen dat lijkt ons nu niet zo een goed idee.

Schijfremmen

  • Prima doseerbaar
  • Goede werking in modderige en natte omstandigheden
  • Geen slijtage van de velg
  • Hoge belasting van spaken
  • krachtig
  • soms moeilijk in te stellen
  • durven wel snel gaan 'schuren'  door beperkte ruimte tussen remblokken en schijf
  • Moeilijker te herstellen of onderdelen te vinden onderweg
  • kwetsbaarder dan een velgrem

 

Velgremmen Magura

  • Minder krachtig dan een schijfrem
  • goed doseerbaar
  • slijt de velg. Door de hoge kwaliteit van de Santos velgen vinden we dit echter minder relevant
  • betrouwbaar
  • gemakkelijk in onderhoud, bijv wisselen remblokken
  • minder belasting op de spaken tov schijfremmen
  • gemakkelijk om te bouwen naar V-brake wanneer dit het enige alternatief voorhanden
  • kunnen wel eens vast slippen in heel modderig terrein
  • gemakkelijk in onderhoud

 

EN VERDER

TUBUS

Oersterke stalen bagagedragers door al jouw bagage, boodschappen en al wat je er op kwijt kan

TRAVELRACK XL

Ontwikkel door Santos, gefabriceerd door Tubus. Nog stijver en bigger

RACKTIME

Zeg maar de Alu-drager afdeling van Tubus Carrier systems. Zelfde bedrijf, zelfde kwaliteitsnormen.

SCHMIDT

Compromisloze naafdynamo's en verlichting

B&M

Kwalitatieve verlichting en spiegels van Duitse makelij. Daarnaast verdelen we ook de USB-werk en de E-werk om smartphone, GPS,…op te laden tijdens het fietsen.

Om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwe ontwikkelingen volgen we geregeld bijscholingen. Zo kunnen we steeds de juiste onderdelen voor het juiste gebruik adviseren en vakkundig onderhouden.