Op de testbank

Het assortiment fietsen en accessoires is bijna volledig samengesteld op basis van eigen reisfietservaring of op basis van de feedback van fietsreizigers die we gratis producten laten testen. Een filosofie waar we heel trouw aan blijven en die er voor zorgt dat we u steeds het juiste advies kunnen geven.

Onze fietsavonturen in alle uithoeken van de wereld en ons dagelijks leven zonder auto hebben het mogelijk gemaakt om al heel wat voor u uit te testen. Al onze ervaringen meegeven zou ons te ver leiden, toch enkele producten op een rijtje.

 

FIETSEN GETEST DOOR WEER EN WIND

 

Santos Travelmaster 2.8 deore

Niet de meest high-end fiets in het Santos assortiment maar hij heeft mijn vriendin tot op de dag van vandaag nog nooit in de steek gelaten. De derailleur afmontage vergt natuurlijk het nodige onderhoud net zoals de lagers van de deore naven. Die doen het na 8 jaar door weer en wind nog prima. Maar onderhoud is hier heel belangrijk…met de nodige onderhoudskosten.

 

Santos Travel lite Rohloff/riem

In tegenstelling tot de eerder beschreven fiets is de Travel lite net de meest onderhoudsvriendelijke onder de Santos reisfietsen. Grondig getest door zand, rivieren en zoutvlaktes. De firmtech remmen blijven het, ongeacht het weer, verbazend goed doen. Naar de riem en de Rohloff hebben we 5 weken niet moeten omkijken. Enkel de combinatie zeezand en droogte deden de riem een beetje schuren. Afspoelen met water en een beetje siliconespray is voldoende om weer geruisloos verder te fietsen. Naar stabiliteit merken we dat de fiets duidelijk nog stabieler is dan de travelmaster 2.8. Komt daarbij de mogelijkheid om 50mm banden te monteren voor extra stabiliteit en comfort ongeacht de ondergrond. We kozen voor de Marathon supreme banden die wel heel licht lopen op asfalt en gravel maar het in zanderige ondergrond wat lieten afweten. De wegligging op het soms doornatte asfalt was dan weer voortreffelijk ondanks het beperkte profiel op de banden. Met 2 kinderen krijg je plots heel wat extra bagage waar de Travel lite geen enkele moeite mee had. Kortom, een volwaardige aanvulling op Travelmaster reeks van Santos.

 

Santos Travelmaster 2.9 Rohloff/riem

Afgemonteerd met een Son nafdynamo en Schwalbe Almotion 55mm banden vind ik hem de ideale fiets om over de Gentse kasseien en slechte fietspaden te rijden. De Santos TM2.9 is natuurlijk veel meer dan dat. Onze eerste fietsvakantie moeten we er nog mee doen, maar de fietstestweekends doen naar veel meer verlangen. Binnenkort wordt hij getest in de Belgische Ardennen waar we vol bepakt enkele pittige MTB parcours gaan (proberen) afleggen.

Verslag Santos TM2.9

De Hoge Venen in de winter. Dat betekent, de voorbije dagen toch, sneeuw, modder, regen en heel wat hoogtemeters over asfalt, gravel en rotsige ondergrond. Een ideale cocktail om de Santos TM2.9 Rohloff/riem eens goed op de rooster te leggen. De 30cm verse sneeuw was iets te ambitieus. Niet zozeer omwille van de fiets maar door de bandenkeuze. De Schwalbe Almotion 55mm banden zijn natuurlijk geen echte sneeuw- of MTB banden hoewel ze door het vele slijk en ijs verrassend veel grip gaven. Zelf bij de meer technische passages gaven de banden een veilig en comfortabel gevoel. Met ook nog eens een lekkere loop op asfalt vind ik dit zonder twijfel de beste all round band op de markt…of toch de meest divers inzetbare band tot dusver door ons getest.

De Santos TM 2.9 zelf was ronduit verbazend. De 2.9 is een fiets die, ongeacht de bepakking,  gewoon weg alles aankan. MTB afdalingen, technische passages en een aangename positie met een vlotte loop voor de lange asfaltstukken. Persoonlijk hou ik meer van een randonneur stuur maar het M10 stuur van Santos heeft een mooi evenwicht tussen een comfortabele en sportieve zit. De riem-Rohloff combinatie maakt de fiets nog eens extra onderhoudsvriendelijk wat in sneeuw en modder mooi meegenomen is.

 

VSF Fahrradmanufaktur TX1000 – TX800

De VSF fietsen staan bekend om hun scherpe prijs/kwaliteit verhouding. Dat maken ze opnieuw waar met de TX800 en 1000. De aandrijving (ketting en kettingblad) van de TX 1000 zijn van iets mindere kwaliteit, de verdere afmontage zit prima voor opnieuw een scherpe prijs. De TX800 heeft een volledige XT groep en dus ook de hollowtech II cups. Een meer slijtgevoelig systeem in tegenstelling tot de klassieke vierkante of ocatlink trapassen maar in de juiste kwaliteit niets mis mee. De fietsen zijn  ondertussen getest in Canada, Columbia,  Noord-Amerika en van hier tot Istanbul en goed gekeurd. Het stalen frame is voldoende stabiel, zelf met stevige bepakking. VSF is wel geen Santos en vol bepakt aan hoge snelheid door de bochten kan de fiets wel iets slapper aanvoelen. De excenter van de TX 1000 is prima in te stellen en heeft nog nooit enig gekraak vertoont. Verder is de fiets prijs/kwaliteit prima. Je krijgt veel afmontage (son, Magura, Rohloff of XT, Tubus dragers,…) voor een scherpe prijs. Het blijven dus  goede reisfietsen mits het juiste onderhoud….zoals elke fiets trouwens.

 

De Travel lite Pinion-riem-e-bike

Het eerste wat opvalt bij de Travel lite E-bike. De motor in het achterwiel, dit in tegenstelling tot de ‘gangbare’ ondersteuning op de trapas.Santos kiest voor de Go swiss motor in het achterwiel omdat ondersteuning op de trapas te veel kan trillen en een vervelend gezoem kan teweeg brengen. Verder zitten alle sensoren in het achterwiel dus geen gedoe met slechte contacten of gevoelige sensoren op het frame. Een mooi pluspunt is dat de fiets in een mum van tijd,en enkel door het achterwiel te vervangen, kan omgebouwd worden tot volwaardige vakantiefiets. Maar het grootste pluspunt zit hem in de slijtage van de aandrijving. Deze is bij de Go swiss precies hetzelfde als bij de gewone travel lite doordat de ondersteuning daar zit waar hij het meest direct effect heeft.

Ondertussen is de E-bike als testfiets naar harte lust uit te proberen (Liefst op afspraak). Zelf laten we er iemand dagelijks, door weer en wind, richting Vlaamse Ardennen mee pendelen om uit te testen hoe goed de fiets nu wel is. Tot zover zijn de reacties heel lovend. de fiets blijkt zelf zo vlot te rijden dat onze testrijdster regelmatig zonder ondersteuning naar het werk fietst. De riem blijft onderhoudsarm zelf door de modder en het slijk waar tijdens de wintermaanden wordt door geploegd.  Op vakantie wordt het achterwiel vervangen door een gewoon achterwiel en de batterij thuis gelaten. Dan heb je plots een mooie reisfiets waar je, dankzij de pinion, riem en firm tech remmen zorgeloos  de wijde wereld mee in kan.

 

Hase Pino tandem

Een drietal jaren geleden aangekocht en tot op de dag van vandaag al heel veel plezier aan beleeft. Zelf gebruiken we de fiets vooral om langere afstanden en fietsvakanties met onze nu 5-jarige dochter te doen maar de fiets kan natuurlijk ook gebruikt worden als volwassen tandem. Daarnaast vinden we hem super handig om eens een grote doos vooraan op te binden of boodschappen te doen met zwaar beladen achtertassen in combinatie met de kinderen. Met het porter systeem kan de fiets ook nog eens opgebouwd worden als volwaardige transportfiets. De tandem is zo opgebouwd dat de kapitein, die achteraan zit, en de passagier die vooraan ligt, evenveel van de omgeving kunnen genieten. Dit zorgt ervoor dat de kinderen de vakanties en fietstochtjes van op de eerste rij kunnen beleven en de papa of de mama niet onverstaanbaar naar achter hoeft schreeuwen om iets te zeggen. De kinderen kunnen meetrappen vanaf ongeveer 1 meter maar tot dan hebben we gewoon een autostoel op de ligstoel gemonteerd en kon ze op 2-jarige leeftijd al mee voorop. Voor ons misschien nog het meest interessant is het uni- frame waardoor iemand van 1,60 meter en iemand van 1,90 meter enkel door de zadelhoogte aan te passen allebei op dezelfde fiets kunnen. Dus nee, twee Pino’s kopen hoeft niet. Tenzij je natuurlijk met 2 kinderen voorop wilt wat bij ons binnenkort het geval zal zijn. Wanneer we zelf niet met de Pino onderweg zijn kan de fiets op afspraak getest worden.

 

ACCESSOIRES ONDER DE LOEP

PAGINA IN OPMAAK